‘Er zijn nogal wat organisaties in het sociaal domein die registratiesystemen, zoals bijvoorbeeld Regas gebruiken. We merken dat steeds meer van deze organisaties beseffen dat er, door slimme inzet van dit systeem, veel winst te behalen is hiermee. Denk dan aan opnieuw inrichten ervan of juist aan het verbeteren van huidige inrichtingen. Zo zijn er bijvoorbeeld formulieren waarin drie keer hetzelfde gevraagd wordt. Door een kleine aanpassing is gemakkelijk te voorkomen dat er drie keer om dezelfde data wordt gevraagd. Zo’n vraag kan dan bijvoorbeeld worden gebundeld.’ Aan het woord is Tessa Disco, werkzaam bij Thorax.
Uitdagingen in sociaal domein
‘Wat er verder ook speelt bij welzijnsorganisaties is de uitdaging om helemaal op de hoogte te zijn én te blijven van alles wat er verandert in de markt. Denk dan aan zaken op het gebied van wet- en regelgeving, zoals de invoering van de AVG. Maar ook het maken van de juiste keuzes uit de verschillende opties die applicaties bieden spelen een rol. We merken bijvoorbeeld dat sommige systemen zoveel opties hebben, dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Wat verder een thema is bij organisaties, is functioneel beheer. Zeker als de werkdruk hoog is kan het een verademing zijn om voor een aantal uren per week, of incidenteel, een externe, professionele partij in te zetten die extra ondersteuning biedt. Maar er is meer nodig om ook de kansen te pakken die er, dankzij de continu nieuwe ontwikkelingen zijn. Applicatiebeheer is immers een breed spectrum en er komen steeds handige nieuwe functionaliteiten bij. Natuurlijk hoef je niet bij alles stil te staan, maar het is wel goed om relevante nieuwigheden te omarmen. En daar heeft de applicatiebeheerder met zijn bomvolle agenda vaak geen tijd voor’, aldus Tessa.’Ik vul met mijn werkzaamheden dan de gaten op en neem werkdruk weg. Dat doe ik voor een klant niet fulltime, maar flexibel, een paar uur per week.’
Kom in contact
‘Ik nodig organisaties die dit blog lezen uit om vrijblijvend contact met ons op te nemen. We helpen graag snel en goed met het aanpassen van templates, het vereenvoudigen van formulieren, het aanpassen van vragenlijsten of andere zaken die zich in de infrastructuur van de applicatie bevinden. Met als doel dat de applicatie zo optimaal mogelijk aansluit bij het dagelijkse werkproces. We kijken bij zoveel verschillende bedrijven in de keuken, dat we altijd wel iets waardevols oppikken wat voor een andere organisatie interessant is. Thorax is immers niet alleen adviseur, maar ook praktisch in te zetten als ondersteunend applicatiebeheerder. Hierbij ben ik vaak de tussenschakel tussen klant en leverancier, waarbij ik een inhoudelijke vraag kan vertalen naar de techniek’, aldus Tessa.