Wanneer een gemiddeld IT-bedrijf een instantie bezoekt, dan willen de professionals, figuurlijk gezien, nog weleens onder het bureau duiken. Want automatiseren associëren nogal wat hulpverleners met ingewikkeld, extra (registratie)werk en meer controle. En dat zijn nu nét de zaken waar de drukbezette hulpverlener anno nu niet op zit te wachten. En daar zit een paradox: IT moet mijns inziens juist zorgen voor minder werk! Een goede IT-oplossing lost niet alleen problemen op, maar juist ook (andere) IT-gerelateerde werkzaamheden. En dat in een dubbele betekenis: IT-problemen oplossen. Maar dan ook écht IT oplossen. Dat is immers wat goede automatisering doet: minder werk opleveren in plaats van meer.
Middenin sociaal domein
Je moet wel uit het sociaal domein komen of er veel affiniteit mee hebben, en naast de hulpverlener gaan staan, om de dagelijkse uitdagingen te begrijpen. Kwalitatieve hulp leveren, terwijl er een enorme administratielast ligt, is een spanningsveld. Een spanningsveld dat je kan oplossen door het bieden van gerichte IT-oplossingen. Anderzijds begrijp ik ook zeker de uitdaging waar het management voor staat: regelgeving, kloppende cijfers, ambitieuze doelstellingen, veeleisende contracten. Het is er allemaal niet gemakkelijker op geworden…
Het waaróm
Daarom is het goed om met elkaar te blijven beseffen waarom we doen wat we doen. En dan zijn systemen in de lucht houden, aan regelgeving voldoen, en (voor de hulpverlener) systemen vullen, slechts werkzaamheden die nodig zijn. Het zijn pur sang middelen die helpen om ons gezamenlijke doel te behalen, namelijk de jongere met zijn gezin zo optimaal mogelijk ondersteunen in de problematiek waar hij mee worstelt. En dat ondersteunen willen we op een zo efficiënt mogelijke manier inrichten met elkaar. Minder systeem, méér cliënt zou je kunnen zeggen.
Hoe u dat bereikt?
Neem vrijblijvend contact met me op om te sparren over hoe minder, meer kan opleveren. Ik kijk uit naar je bericht.