‘Het klinkt vaak zo indrukwekkend: innovatie. En dat grootse karakter kan juist wat afschrikwekkend werken. Terwijl dat niet de bedoeling is, want innovatie kan ook in kleine stapjes gaan.’ Dat zegt Rieky Trommelen, functioneel beheerder binnen Thorax. ‘In de praktijk zien we dat veel zorg- en welzijnsorganisaties in ons land fors groeien. Dit betekent meestal de inrichting of uitbreiding van een backoffice en een frontoffice met daarin administratief medewerkers, business controllers en soms zelfs analisten. Wat daarbij opvalt is dat al deze professionals in verschillende functies, allemaal in hun eigen HR- of CRM-systeem werken. Sommigen hebben een BI-tool. Maar er zijn er maar weinig die direct werken in myneva zelf. Wij horen terug dat de mensen in deze ondersteunende functies vaak niet weten waar ze bepaalde informatie kunnen vinden. Het zoeken daarnaar kost tijd en energie. In de praktijk betekent dit dat men bijvoorbeeld in moet loggen in het cliëntsysteem om bij de huurfacturen te kunnen. Of dat er gezocht moet worden naar informatie over woningen, bijvoorbeeld wanneer er een woningaanvraag wordt gedaan.’
Tijd voor verandering
‘Vanuit Thorax gaan we deze mensen helpen door ervoor te zorgen dat ze niet meer op zoek hoeven naar deze informatie omdat deze in hun eigen systeem direct zichtbaar is. Dat is wat we bedoelen met innovatie in kleine stapjes. Kleine stapjes die weliswaar veel tijd, energie en een berg frustratie schelen’, aldus Rieky.
Kleine veranderingen maken het werk gemakkelijker
‘Denk bijvoorbeeld aan de administratief medewerker die in een organisatie werkt waar veel van dat soort kleine veranderingen zijn. Bijvoorbeeld omdat cliënten nogal eens verhuizen, de huurprijzen wijzigen en daarmee ook de eigen bijdrage. Wanneer een dergelijke medewerker dan in systemen moet gaan zoeken naar huurprijzen, bedragen die misschien aangepast moeten worden et cetera, dan is dat vrij tijdrovend. Vanuit Thorax zorgen we er daarom voor dat men geen lijstjes meer hoeft bij te houden in Excel of elders. Lijstjes die vervolgens gebruikt worden om in het eigen systeem uiteindelijk de wijziging door te voeren. Die efficiencyslag maken we door koppelingen te leggen die ervoor zorgen dat alles realtime zichtbaar is omdat de verschillende systemen met elkaar synchroniseren.’
Ieder vanuit zijn eigen rol aan zet
‘Vóór we een dergelijke koppeling leggen, besteden we veel aandacht aan analyse’, vervolgt Rieky. ‘Want de gemiddelde organisatie die zich bij ons meldt, heeft verschillende mensen in dienst die, zoals gezegd, allemaal vanuit hun eigen systeem werken. De één is hulpverlener, de ander administratief of financieel medewerker en de volgende werkt als functioneel beheerder. Allemaal met een eigen rol dus. We gaan met al deze collega’s in gesprek om te ontdekken wat zij nodig hebben binnen het systeem. Uiteindelijk resulteert dit erin dat alles naadloos op elkaar aansluit. Het is het eind van dubbel inloggen en zoeken naar informatie. En daarmee het gevoel dat je niet meer alles onder controle moet houden. Je kunt wat meer loslaten omdat je kunt vertrouwen op het systeem. Je kunt je voorstellen hoe opgelucht en blij mensen zijn als een dergelijke koppeling gelegd is!’
Ook meer werkplezier ervaren?
Wil je meer weten over hoe dit voor jouw organisatie werken kan? En minder stress ervaren tijdens je werkdag? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.