Een langdurig samenzijn wordt vaak een beetje gewoontjes: dat geldt voor die oude jas die je gaat tegenstaan of je grasveld in je achtertuin. Hoe komt het toch dat het gras bij de buren altijd groener lijkt te zijn? Precies zo is het met registratiesystemen, daar wordt niet voor niets veel over geklaagd. Ze worden vaak als niet snel genoeg, niet gebruiksvriendelijk genoeg of als te tijdrovend ervaren. Maar de ervaring leert dat overstappen naar iets anders lang niet altijd beter is: net als bij die nieuwe jas of dat nieuwe grasveldje ontstaan er vaak binnen de kortste keren weer nieuwe ergernissen…
Meten is weten
Regelmatig hoor ik dit verhaal aan, zowel bij zorgaanbieders als bij gemeenten. Dan kan ik het niet laten om er een paar vragen over te stellen: Hoe lang hebben jullie het registratiesysteem al? En: Is jullie werkwijze sindsdien nog precies hetzelfde? Kortom: ik geloof in een proces- en informatieanalyse waarin het huidige pakket van zorgaanbieder of gemeente wordt bekeken, bijna zoals je je gazon nauwkeurig aan een inspectie onderwerpt. Moet er nog wat mest bij hier of daar? Is er wat overwoekerd? Waar kunnen we snoeien of maaien? En dan blijkt soms dat het huidige systeem helemaal niet aan (dure) vervanging toe is, maar dat de gebruiksvriendelijkheid of snelheid met wat kleine aanpassingen al een stuk verbetert. Ofwel: op basis van het actuele zicht op de werkwijze, beter passend gemaakt kan worden. Het blijkt waardevol wanneer een onafhankelijke partij naar de usability van een systeem in relatie tot de actuele werkwijze van een organisatie kijkt en daar vervolgens een advies over uitbrengt. Het is een frisse blik die een leverancier zélf er moeilijk op kan werpen. Net als de betrokken organisatie trouwens.
Win-win in optima forma
Wanneer uit de (korte) analyse vervolgens blijkt dat overstappen óf juist toch bij het huidige systeem blijven de beste oplossing is, dan heeft u exact in beeld welke stappen u het best kunt zetten. En dan is, voor u het weet, uw gras plots vele malen groener dan bij de buren.
Belt u me even als u vragen heeft?
Hartelijke groet,
Bertil Brandse
Eén reactie
Reacties zijn gesloten.