In elke organisatie lopen verschillende typen hulpverleners rond: enerzijds bewust of onbewust van de mogelijkheden om IT in te zetten voor een socialere, veiligere of betere samenleving, anderzijds stelt de ene professional zich heel autonoom (zelfstandig) op en de ander zich juist heel afhankelijk van de organisatie. Uiteraard is de wereld niet eenvoudig in de …
Hulpverleners van de toekomst onderzoeken online-behoefte jongeren
Als jongeren met elkaar afspreken, dan hoeft dat niet per se een fysieke ontmoeting te zijn. Nagenoeg elke ouder met opgroeiende kinderen herkent de online afspraken die hun kroost maakt, bijvoorbeeld in de game Fortnite. En daar hebben we het raakvlak met de jeugdhulpverlening te pakken: ook jongeren die begeleid worden, geven aan behoefte te …
‘Het gesprek aangaan vanuit de hulpverlenerskant over de Verwijsindex’, Tessa Disco, informatieanalist bij Thorax
‘Vorige maand ben ik gestart met het intensiever bezoeken van onze klanten. De insteek was helder: het contact over en weer nog laagdrempeliger maken.’ Aan het woord is Tessa Disco, informatieanalist en onderzoeker bij Thorax. ‘Omdat ik zelf vanuit de hulpverlenerskant kom, is het gemakkelijk om contact te leggen met onze klanten. Ik spreek hun …
Ict gaat niet altijd over bits en bytes, en al helemáál niet in de jeugdhulpverlening
Bij ict denken mensen al snel aan bits & bytes. En aan cloudoplossingen, systemen en ingewikkelde software misschien. Eigenlijk is dat best bijzonder, want vóórdat er ook maar een bit of byte een bedrijf binnenkomt, gaat er eerst nog een uitgebreid adviestraject van start. Zo’n traject vindt bij voorkeur op beleidsniveau plaats, maar uiteraard kijken …
Minder, minder, minder: een goede IT-er zorgt voor minder IT, niet voor meer registratie
Minder systeem, méér cliënt. Een utopie? Of werkelijkheid door in te zetten op minder? U leest het in dit praktische blog dat u handvatten geeft om in te zetten op minder, minder, minder...