In ons vorige blog vertelde ik al over hoe er, als gevolg van corona, bij veel zorggerelateerde organisaties ICT-zaken ad hoc zijn ingericht. En dat is begrijpelijk, want we werden allemaal overvallen door het virus dat om een razendsnelle actie vroeg. Inmiddels is het tijd voor verbetering van deze snel opgezette inrichtingen, want deze situatie …
Wildgroei of aangeharkt: hoe keurig onderhouden is jouw ICT-landschap?
Onlangs werden we door een welzijnsorganisatie in het midden van het land gevraagd om ze te helpen met het stroomlijnen van het applicatielandschap. Het ging om alle pakketten die ze gebruikten, van financiën tot personeelsaangelegenheden. Men wilde graag weten of ze nog up-to-date waren en of dat er eventueel zaken gecombineerd konden worden, en dus …
Verwijsindex blijkt waardevol in tijden van fysieke afstand
Nu we elkaar minder zien, en we dus ook als hulpverleners en andere betrokkenen fysiek minder bij onze cliënten over de vloer komen, is samenwerking belangrijker dan ooit. Het is immers lastiger overleggen, zowel met collega’s als met de cliënt, ook omdat je niet achter de voordeur kunt kijken. Het is dan ook niet verwonderlijk …
Digitale vaardigheden hulpverleners verbeteren? Ontmoet de digicoach
De coronacrisis brengt met zich mee dat ook veel hulpverleners vanuit huis werken. En dat is niet voor iedereen even gemakkelijk omdat de digitale vaardigheden per gebruiker verschillen. Denk dan aan zaken van muis tot registratiesysteem en van beeldbeltip tot online hulpverleningstool. Hoe kun je er als organisatie nu voor zorgen dat dat de digitale …
Prinsjesdag 2020: een voorzichtig positief geluid richting het sociaal domein
Met 300 miljoen euro extra voor gemeenten in 2022 om aan jeugdzorg te besteden, laat het kabinet op Prinsjesdag zien dat ze investeren in het sociaal domein. Het is een positief geluid in deze uitdagende tijd waarin corona de wereld blijvend lijkt te veranderen. Waar we in februari van dit jaar nog te maken hadden …