In deze eerste blog van het nieuwe jaar deel ik graag een top 3 met je. Dit zijn de blogs waar de meeste reacties op zijn gekomen in 2021. Ze hebben één ding gemeen: ze gaan stuk voor stuk over het besparen van tijd. En net als de maand januari door veel mensen traditioneel gebruikt wordt om minder alcohol te nuttigen, geldt hier ook: minder is beter! Ofwel: hoe minder administratieve druk, hoe beter het voor de hulpverlener is. En daarmee ook voor de cliënt. In onderstaande blogs lees je vanuit verschillende invalshoeken over mogelijkheden om tijd te besparen.
1. Over het belang van een slim ingericht applicatielandschap
Organisaties in het sociaal domein beschikken vaak over een wildgroei in het applicatielandschap. In de loop der jaren zijn er steeds meer softwarepakketten en -oplossinkjes bijgekomen. Het is niet altijd overzichtelijk en medewerkers zijn te veel tijd kwijt met registreren. Dat komt vaak ook omdat er onbedoeld nogal wat zaken dubbel geadministreerd worden. Registratiesystemen sluiten niet altijd aan op de werkwijze van de organisatie in zijn geheel of die van de individuele professional. Het gevolg is dat organisaties nogal eens… Lees verder
2. Maak van de hulpverlener geen administrateur
Iedereen wil dat hulpverleners zoveel mogelijk bezig zijn met hulpverlenen. En dus niet met administratieve taken. Toch zie je in praktijk dat dit nogal eens anders verloopt. Dat je als hulpverlener moet registreren, dat is een feit. En dat je dat als hulpverlener in je (primaire) proces doet, schrijft en leest, dat ben je gewend en dat gebeurt ook gewoon. Al zou je best willen dat er minder zou ‘moeten’. Maar dat je dan ook nog eens veel van je cliënt moet registeren wat eigenlijk bij de (financiële) administratie thuishoort, ja, dat is toch echt te gek… Lees verder
3. Tips voor de hulpverlener: zó zie je binnen een paar weken door de bomen het bos weer
Het is overal druk. Wachtlijsten. Hulpverleners hebben het razend druk. En we merken het ook bij de softwareleveranciers. Tegelijkertijd zien we dat onze klanten graag innovaties door willen voeren. Mede door de coronaperiode heeft men ontdekt dat het veel zin heeft om te investeren in IT. En dan kan het knap lastig voor deze organisaties (in het sociaal domein) zijn dat ook softwareleveranciers met volle agenda’s te kampen hebben. Vanuit Thorax denken we mee met onze klanten aan de proceskant, en waar het proces de software raakt. En dat is nodig, want hulpverleners hebben het drukker dan ooit omdat er veel cliënten zijn die om hulp vragen. Dat zij dan met… Lees verder