Tips
-
- Realiseer je bij besluitvorming dat digitale innovaties alleen landen als medewerkers en cliënten basisvaardig zijn.
- Leid je helpdeskmedewerker op in het eenvoudig kunnen uitleggen, coachen en positief bekrachtigen.
- Neem digitale vaardigheden structureel op in je scholingsaanbod maar realiseer je je dat knoppencursussen en e-learning stress op kunnen leveren voor de starter.
- Zorg voor een duidelijk overzicht van het applicatielandschap met een schema van de iconen en waar de applicaties voor gebruikt kunnen worden.
- Besteed tijdens de uitrol van nieuwe applicaties of updates extra aandacht aan de digitale starter en laat hen eerst testen.
- Evalueer regelmatig je applicaties op gebruikersgemak en stel dit voorop bij de selectie van nieuwe applicaties.
De digicoach als succesfactor
Het inzetten van een digicoach, een collega die op een laagdrempelige manier andere collega’s helpt bij het verbeteren van hun digitale vaardigheden, is een succesfactor gebleken! Voor het opleiden van digicoaches werken we samen met de expert op dit gebied in de zorg, Buro StrakZ. Zij bieden een tweedaagse opleiding voor digicoaches aan, online en/of live en in-company of in een open training. Ze baseren hun trainingen op de laatste onderzoeksresultaten en praktijkervaring bij tientallen organisaties hebben ook diverse vervolgopleidingen en verdiepende webinars voor digicoaches. Actuele en sterke inhoud verzekerd, aangeboden met gevarieerde werkvormen en een flinke dosis humor. Meer informatie over het leeraanbod vind je hier.