Kennis delen is altijd goed. Zeker als het gaat om de Verwijsindex, het landelijke informatiesysteem waarin hulpverleners van verschillende organisaties elkaar op de hoogte brengen van hun betrokkenheid bij een jongere. Het belang van deze Verwijsindex (met dat-informatie, dus geen dossiers) was ook de reden dat we vorig jaar in oktober voor het eerst een bijeenkomst hebben georganiseerd waarin regiobeheerders van verschillende regio’s elkaar ontmoetten. Het doel? Kennis delen, ervaringen uitwisselen en gebruikersvragen over en weer beantwoorden. Beheerders kwamen uit alle delen van het land, van Rotterdam tot Arnhem, van Friesland en Groningen tot Zuid-Holland-Zuid en van Noord-Holland-Noord tot Brabant: men was volop in gesprek over het nut van de Verwijsindex en over de manier waarop deze veelvuldig of juist nog minder gebruikt werd. Vervolgens werd er doorgesproken over de reden achter de argumenten van deze en gene.
Nieuwe editie
Wegens succes en op verzoek van de deelnemers organiseren we in het vroege voorjaar van 2020 opnieuw een dergelijke bijeenkomst. Al trekken we het deze keer wel wat breder door niet alleen regiobeheerders, maar ook functioneel beheerders en andere mensen binnen organisaties die de Verwijsindex een plek hebben gegeven in hun primaire proces, uit te nodigen. Op die manier kunnen er nog beter successen en uitdagingen worden gedeeld, ook omdat mensen uit verschillende regio’s, net als vorig jaar, het gesprek met elkaar aangaan. Het hogere doel leren, delen en het gebruik van de Verwijsindex nog verder bevorderen. Dat is, vanuit helicopterview gezien, de intentie van de dag.
De inhoud
Wat we in elk geval gaan delen op deze dag zijn de resultaten van ons onderzoek, waarin we hebben onderzocht waarom de ene hulpverlener wel signaleert en de andere minder. Op basis van het onderzoek van Tessa en Mieke vertellen we onder meer wat de verschillen per regio zijn en hoe een en ander zich tot elkaar verhoudt. Daarnaast zijn vooral de organisaties aan het woord. Bijvoorbeeld over hoe de verwijsindex een plaats in hun workflow heeft gekregen. Welke valkuilen kwamen ze tegen? En welke tips kunnen ze delen? Al met al belangrijke en interessante informatie dus. Meer informatie over het (nog verder in te vullen) programma, de datum, locatie en manier van aanmelden volgt later. Zijn er vragen of wil je alvast vooraf inschrijven? Dat kan! Stuur dan even een e-mail naar info@thorax.nl, bel met 033 465 9115 of vul het contactformulier op de site in.